Menu
Obec Vrdy
Vrdy

Cyklostezka Dolní Bučice - Koudelov

Cyklostezka Dolní Bučice - Koudelov

Popis stavu

Vážení občané.

Vzhledem k tomu, že cyklostezka Dolní Bučice – Koudelov se stala jedním z hlavních témat obce,dovolte mi, abych shrnul dosavadní vývoj.

Trasa

Na začátku je třeba opětovně zdůraznit, že řešíme propojení Vrdů se stávající stezkou Čáslav – Koudelov a pokud možno připojení Horních Bučic, tedy smysluplné alternativní a bezpečné spojení do Čáslavi.

V roce 2012 vznikla studie, která řešila spojení Dolních a Horních Bučic po pravé straně silnice I/17. Ta prakticky skončila při prvním setkání s vlastníky pozemků. Jak už to v podobných případech bývá, našli se jedinci, kteří v zájmu věci byli ochotni svůj díl přenechat obci zdarma, na druhé straně pak vlastníci, kteří o prodeji nebyli ochotni jednat za žádnou cenu.  Nutno říci, že byť se jednalo trasu v délce zhruba 1200 m, stavebně byla významně složitější, než stávající varianta. Ta se začala plně rozvíjet od jara roku 2013, kdy mi při otvírání cyklostezky Čáslav – Koudelov – Filipov potvrdil i tehdejší ředitel ROP Střední Čehy JUDr. Novotný, že obecně takový projekt má naději na podporu z těchto důvodů – navazuje na stávající stezku a tím spojuje místa s dostatečným počtem obyvatel a významnými regionálními zaměstnavateli a odklání cyklodopravu ze silnice I/17, kde dnes projíždí denně téměř 10 000 motorových vozidel. Když pak vezmeme do úvahy i materiál ROP „VÝBĚROVÁ KRITÉRIA PRO OBLAST PODPORY 1.2“, kde se říká, cituji: „Projekty řešící cyklistickou dopravu (výstavbu cyklistických stezek a pruhů, opatření pro zvýšení bezpečnosti a preferenci cyklistické dopravy) nejsou primárně zaměřené na rozvoj cestovního ruchu.“, musí být snad každému jasné, že dnes navrhované varianty (Skovice apod.) výše uvedená kritéria nesplňují a z daného dotačního titulu by být podpořeny nemohly. Stejně liché jsou zatím i teorie o komplexních pozemkových úpravách, které by vytvořili celou síť komunikací. Jak známo pokus o jejich iniciování firmou Ojgar skončil neúspěšně.

Současný stav

V červnu schválil řídící výbor ROP naší žádost o přidělení dotace. Na jednání Zastupitelstva obce Vrdy 1. července bylo schváleno přijetí dotace a tím spolufinancování projektu. Koncem července byla Smlouva o poskytnutí dotace, následovalo výběrové řízení, ze kterého vzešel zhotovitel – firma MIROS dopravní stavby a. s. Pardubice, s nímž byla počátkem září podepsána smlouva o dílo.

 Ve druhé polovině září začala stavba dle prováděcí dokumentace hutnícími zkouškami, které ukázaly nedostatečnou stabilitu podloží. Zde přikládám vyjádření projektanta Ing. Roberta Juřiny:

„Po statických zkouškách, které byly provedeny, je jasné, že bude třeba provést stabilizaci podloží, pokud má být stavba kvalitně postavena a firmou MIROS dodržena záruka.

To, že bude nutná úprava podloží, nikdo předem nepředpokládal (zvlášť, když trasa vede po bývalé cestě), ani nemohl a řeší se to až při vlastní realizaci. Je celkem běžné, že se průzkumy nedělají a sanace podloží jsou pak vícepráce. Nikomu tím škoda nevznikne - sanace by se musela udělat tak jako tak. To, že to ROP po zkušenostech z jiných akcí dnes neuznává a neplatí jakékoli vícepráce je věc jiná. Není povinnost Vaše ani naše průzkum dělat. Průzkum stojí peníze, které by obec vynaložila, aniž věděla, zda se stavba bude realizovat (bez dotace by se jistě nerealizovala a dotace nebyla vůbec jistá).

Pro takovýto rozsah stavby by průzkum představoval cca 70 000 Kč, aniž aby měl stoprocentní vypovídací hodnotu. Na rozdíl od projektu, který obec zaplatit musela, protože bez něj by o dotaci nemohla ani požádat. Ani při provedení průzkumu však není jisté, zda máme stav podloží perfektně podchycený. Prvním důvodem je to, že sondy jsou po určité vzdálenosti a mezi nimi nevíme. Druhým důvodem jsou klimatické podmínky, které mohou být jiné při průzkumu a jiné při vlastní realizaci stavby a také mohou výsledky ovlivnit.“

Další postup

Pokud obec s firmou MIROS dojde ke shodě na sanaci podloží při nepřekročení prostředků, které byly schváleny ZO 1.7.2014 (tj. cca 1,8 mil Kč), okamžitě započnou stavební práce. V tuto chvíli se zdá, že by se tak mohlo stát v tomto týdnu (tedy po 6.10.2014). 

Pevně věřím, že se stavbu podaří zdárně dokončit a bude sloužit nejen obyvatelům naší obce, ale i jejím potenciálním návštěvníkům. Závěrem bych připomněl, že nemálo problémů bylo řešeno i naším sousedem, Městem Čáslav, pří stavbě cyklostezky Čáslav – Koudelov – Filipov (hovořil o tom ostatně pan starosta Ing. Strnad při výše zmíněném slavnostním otevírání), takže jsme nemohli počítat s tím, že v našem případě půjde o jednodušší stavbu.

 

J. Herout

Datum vložení: 6. 10. 2014 0:00
Datum poslední aktualizace: 6. 10. 2014 0:00
Autor: Správce Webu

Obecní úřad

Úřední hodiny

Obecní úřad a pokladna

pondělí         7:00 - 11:00

                     12:30 - 16:30

 

středa           7:00 - 11:00

                     12:30 - 16:30

Svoz odpadu

Duben 2024
Po Út St Čt So Ne
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28
29
30 1 2 3
4 5

Odstávky elektřiny v obci

Pro podrobné informace o tom, kterých nemovitostí se odstávka týká, rozklikněte ,,VÍCE INFORMACÍ".

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Svátek

Dnes je 20.4.2024

Svátek má Marcela

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Mezinárodní den svobody tisku

Zítra má svátek Alexandra

SMS Infokanál

Infokanál

Aktuální informace o dění v obci ve formě SMS zpráv.

Více informací.

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Partneři • Svazky • Projekty